علائم ظهور و وظائف منتظران در زمان غیبت چیست؟
براى روشن شدن پاسخ قسمت اول، باید به دو نکته توجّه کرد:
1- بین اسباب ظهور و علائم و نشانههاى ظهور، تفاوت هست. در روایات، امورى
به عنوان »نشانههاى ظهور« معرفى شده است بدین معنا که پیدایش این
نشانهها، با ظهور امام زمان )عج( هم زمان خواهد بود. امورى نیز به عنوان
»اسباب« ظهور معرفى شده است، بدین معنا که پیدایش این امور، علت و سبب ظهور
مىباشد.
روشن است که اسباب ظهور، خود مىتواند نشانه ظهور نیز باشد چرا که علت و
سبب ظهور هم زمان با آن خواهد بود ولى چنین نیست که نشانههاى ظهور حتماً
از اسباب ظهور باشند. به عبارت دیگر، اسباب ظهور زمینه ساز ظهور است ولى
نشانههاى ظهور فقط هم زمان با ظهور خواهد بود.
2- وظیفه ما در دوران غیبت براى نزدیکتر شدن زمان ظهور، بر اساس اسباب
ظهور تعیین مىشود، نه نشانههاى آن، زیرا اسباب ظهور در تعجیل ظهور مؤثر
است نه نشانههاى آن.
حال بر اساس این دو نکته، مىتوان پاسخ سؤال را یافت. فراوانى ظلم در جهان،
از نشانههاى ظهور است، نه از اسباب آن در حالى که انتظار حقیقى- که عبارت
است از کسب آمادگى و اقدام براى برقرارى حکومت جهانى اسلام- از اسباب ظهور
است و مسلمانان براى تعجیل فرج، باید اسباب آن را فراهم کنند.
علائم ظهور
علائم و نشانههاى ظهور که هر یک نویدى از نزدیک شدن ظهور آن حضرت (عج) است فراوان است که به ذکر مهمترین آنها اکتفا مىکنیم:
1- خروج سفیانى: سفیانى مردى از نسل ابوسفیان است که پیش از ظهور حضرت خروج مىکند و پس از ظهور با امام مىجنگد.
امام صادق (ع) فرمود: «ما و خاندان ابوسفیان دو خاندانى هستیم که بر سر دین
خدا با هم دشمنى داریم. ما سخن خداوند را تصدیق کردیم و آنان تکذیب کردند.
ابوسفیان با پیامبر (ص) مبارزه کرد, معاویه با على (ع), یزید با حسین بن
على (ع) به مخالفت برخاست و سفیانى نیز با قائم (عج) خواهد جنگید.
2- خسف در بیداء: خسف یعنى، فرو رفتن و بیداء سرزمین بین مکه و مدینه است و مراد از آن فرو رفتن لشکر سفیانى در زمین است.
على (ع) فرمود: در آستانه ظهور قائم ما، مهدى (عج) سفیانى خروج مىکند.
سپاه وى به سوى مدینه حرکت مىکند و چون به سرزمین بیداء مىرسند خداوند
آنها را در کام زمین فرو مىبرد.
3- خروج یمانى: سردارى است از یمن که قیام کرده و مردم را به حق و عدل دعوت مىکند.
امام صادق (ع) فرمود: قیام خراسانى و سفیانى و یمانى در یک سال و یک روز
خواهد بود و در این میان هیچ پرچمى به اندازه پرچم یمانى دعوت به حق و
هدایت نمىکند. ظاهراً خراسانى نیز دعوت به حق مىکند. 4
4- قتل نفس زکیه: نفس زکیه یعنى، انسان پاک
امام باقر (ع) فرمود: «بین ظهور مهدى (عج) و کشته شدن نفس زکیه بیش از پانزده شبانهروز فاصله نیست»،(5
5- صیحه آسمانى: ظاهراً صدایى است که در آستانه ظهور از آسمان شنیده مىشود.
امام باقر (ع) فرمود: «ندا کنندهاى از آسمان نام قائم را ندا مىکند پس هر که در شرق و غرب است آن را مىشنود.6
وظیفه منتظر
اولین وظیفه منتظر امام زمان )ع( این است که مانند یک منتظر واقعى زندگى
کند. وقتى انسان حقیقتاً منتظر کسى باشد تمام رفتار و سکناتش نشان از منتظر
بودن او دارد. به عنوان مثال اگر منتظر میهمان باشد حتماً خانه را تمیز و
مرتب مىکند، وسایل پذیرایى را آماده مىکند و با لباس مرتب و چهرهاى
شاداب در انتظار مىماند. چنین کسى مىتواند ادعا کند که منتظر میهمان بوده
است. اما کسى که نه خانه را مرتب کرده است و نه وسایل پذیرایى را آماده
نموده است و نه لباس مرتب و تمیزى پوشیده است و نه اصلاً به فکر میهمان است
اگر ادعا کند که در انتظار میهمان بوده همه او را ریشخند خواهند کرد و بر
گزافهگویى او خواهند خندید.
بنابراین انتظار قبل از آنکه از ادعاى انسان فهمیده شود از رفتار و کردار
او فهمیده مىشود. نمىتوان هر کسى را که ادعاى دوستى و ولایت امام زمان را
دارد در شمار دوستان و منتظران او قلمداد نمود. آرى «مشک آن است که خود
ببوید نه آنکه عطار بگوید.»
با چنین توضیحى روشن است که یک منتظر واقعى امام زمان باید رفتارش به
گونهاى باشد که هر لحظه منتظر ظهور امام زمان )ع( باشد. یعنى در هر لحظه
که این خبر را به او بدهند خوشحال شود و آماده باشد براى یارى امام زمان با
مال و جان خویش جهاد نماید و خود را در راه آن حضرت فدا کند. بنابراین یک
منتظر واقعى اهل گناه و دلبستگى به دنیا نیست چرا که چنین کسى نمىتواند از
وابستگىها و دلبستگىها و آلودگىها دست بردارد و آماده به خدمت در جهت
اهداف مقدس امام زمان )ع( باشد.
اگر مىخواهید محبوب خدا باشید باید تقوا پیشه کنید. این قانون در مورد
حضرت مهدى )عج( هم هست یعنى هر کس بخواهد مورد نظر آن بزرگوار و منتظر
واقعى آن حضرت قلمداد شود باید تقوا را رعایت کند. مرحله اول و مهم آن
انجام واجبات و ترک محرمات است و تجربه و شواهد نشان داده است همه کسانى که
به نحوى مشمول عنایت حضرت واقع شدهاند افراد با تقوا و پاىبند به ظواهر
شرع مقدس بودهاند.
با توجه به نکات ذکر شده مىتوان برخى وظایف منتظر امام زمان )ع( را چنین ذکر کرد:
1. اولین شرط انتظار معرفت است تا انسان میهمان خود را نشناسد و از خصوصیات
خوب او مطلع نباشد منتظر او نخواهد شد. تنها هنگامى انسان در انتظار کسى
مىنشیند که او را خوب بشناسد اما اگر انسان کسى را نشناسد و بداند که آن
شخص خواهد آمد برایش اهمیتى نخواهد داشت و منتظر او نخواهد ماند. در مورد
انتظار امام زمان هم چنین است. کسانى که آن حضرت را نمىشناسند مانند کفار و
یا اهل ادیان دیگر، هرگز انتظار او را نمىکشند. اما کسانى که او را
مىشناسند و ارزش او را مىفهمند و مقام او را مىدانند, منتظر او
مىمانند.
کسانى که امام زمان را نمىشناسند اگر چه به ظاهر مسلمان باشند چنانچه در
این حال بمیرند در حال جاهلیت از دنیا رفتهاند. چنانکه پیامبر اکرم )ص(
فرمود: من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة هر کس بمیرد و امام
زمانش را نشناسد به مردن جاهلیت از دنیا رفته است،(7
بنابراین اولین شرط انتظار، ایجاد معرفت در مورد امام زمان است و طبیعى است
که هر مقدار معرفت انسان نسبت به امام زمان بیشتر باشد انسان ارزش او را
بیشتر درک خواهد کرد و به عظمت او بیشتر پى خواهد برد و بیشتر تشنه وجود آن
حضرت خواهد شد. در حالى که افراد جاهل و ناآگاه به ارزش آن حضرت هرگز
احساس تشنگى و عطش نسبت به وجود مقدس آن حضرت نخواهند داشت و بدین جهت از
زمره منتظران بیرون هستند. آرى:
وصل خورشید به شب پرّه اعمى نرسد
که در این آینه صاحبنظران حیرانند
2- محبت به امام زمان )ع( وظیفه دیگرى است که منتظران آن حضرت باید در خود
ایجاد کنند و آن را افزایش دهند. بدیهى است که تا انسان از میهمان خویش
خوشش نیاید و نسبت به او محبت نداشته باشد هر چند هم که او را بشناسد
نمىتواند واقعاً منتظر آمدن او باشد و خود را براى پذیرایى از او آماده
کند. پس تا محبت به امام زمان در وجود انسان شکل نگرفته و شعلهور نشده
باشد نمىتواند به وظایف منتظران واقعى عمل نماید. محبت به امام زمان
وظیفهاى است که پیامبر اکرم )ص( نیز به دستور خدا از ما خواسته است. آنجا
که در قرآن کریم مىفرماید: قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ
اَلْمَوَدَّةَ فِی اَلْقُرْبى.8
3- ایجاد سنخیت با امام زمان )ع( منتظران واقعى وضعیت روحى و فکرى و عملى
خود با به گونهاى سامان مىدهند که سنخیت کاملى با امام زمان )ع( داشته
باشند. آیا مىتوان منتظر قدوم کسى بود و با او مشابهت و سنخیت نداشت؟ آیا
مىتوان محبت کسى را داشت اما با او هیچ مشابهتى نداشت؟ ایجاد سنخیت با
امام زمان از طریق تقویت ایمان و تقوا و فضایل اخلاقى و درجات معنوى حاصل
مىشود. و تنها در این صورت است که مىتوان ادعاى محبت به امام زمان را
داشت. در صورتى که انسان رفتارش مطابق میل امام زمان باشد شعله محبت او در
دلش زبانه خواهد کشید و عشق آن حضرت او را به فریاد خواهد آورد و دورىاش
را بر او سخت و ناگوار خواهد ساخت.
4- ارتباط با منتظران دیگر: منتظر امام زمان مىداند که برنامه آن حضرت یک
برنامه جهانى است و باید یاوران زیادى داشته باشد تا حرکتش پیروز شود.
بنابراین به فکر گسترش یاران و منتظران آن حضرت خواهد افتاد و با ارتباط با
آنها به تقویت روحیات ایمانى خود و دیگران خواهد پرداخت تا بر اساس
تَعاوَنُوا عَلَى اَلْبِرِّ وَ اَلتَّقْوى به کمک مؤمنان منتظر دیگر خود را
آماده ظهور حضرت بنماید.
5- دعا براى تسریع در ظهور امام زمان : منتظر واقعى هر لحظه انتظار محبوب
را مىکشد و از خدا مىخواهد که هر چه زودتر او را برساند. بنابراین دعاى
فراوان براى فرج آن حضرت از وظایف همیشگى منتظر آن حضرتش مىباشد. دعاى
براى تسریع در فرج امام زمان مورد توصیه آن حضرت نیز مىباشد.
6- ارتباط با امام زمان )ع( به شکلهاى مختلف اگر انسان منتظر محبوب خویش
را نیابد سعى مىکند عدم ورود محبوب خویش را از راه های دیگر مانند خواندن
نامه او جبران نماید تا اگر به ملاقات او موفق نشده است لا اقل ارتباط
ضعیفى با او داشته باشد. همچنین منتظر امام زمان وقتى موفق به زیارت آن
حضرت نمىشود از طریق خواندن دعاى ندبه، زیارت آل یاسین، دعاى عهد که از
طرف بزرگان بسیار توصیه شده است، و نیز از طریق رفتن به مسجد جمکران ارتباط
خود را با آن حضرت حفظ مىکند.
7- یاد فراوان حضرت: یاد کردن از محبوب عادت دیرینه منتظران عاشق است که
چندی منتظر محبوب خویش هستند اما نتوانستهاند پس از مدتها انتظار او را
ببینند و حال خود را لا اقل با یاد او و نام او آرام مىکنند. به یاد آوردن
امام عصر و عنایت او به شیعیان با ذکر احادیث، کرامات، مقام امام و عنایت
امام به شیعیان وظیفه دیگرى است که منتظران واقعى احساس مىکنند و بدین
طریق همواره نام و یاد آن حضرت را زنده نگه مىدارند.
8- دادن صدقه براى سلامتى آن عزیز و یا حواله نمودن ثوابهایى براى آن حضرت
9- رفع شبهه و مبارزه با شبهه افکنان درباره وجود، طول عمر و آثار وجودى آن حضرت در بین منتظران.
10- امیدوارى بر قیام و انقلاب آن یوسف زهرا )س( و امید دادن به دیگران.
11- ایجاد آمادگى دائم رزمى براى ظهور حضرت چنانکه در روایت آمده است:
لیعدنّ احدکم لخروج القائم و لو سهماً هر یک از شما براى قیام قائم )عج(
باید آماده گردد هر چند با تهیه یک تیر باشد،(9). از اینرو باید گفت شرکت
در بسیج و آمادگى رزمى می تواند یکى از وظایف منتظران باشد.
12- منتظر باید در هنگام غیبت باید از نایب امام )ولى فقیه( اطاعت کرد و همراه و همگام با او، زمینه را براى ظهور فراهم نمود.
پىنوشت:
(1) (براى آگاهى بیشتر ر. ک: عصر ظهور، على کورانى، ترجمه عباس جلالى، انتشارات سازمان تبلیغات اسلامى)
(2) (بحارالانوار، ج 52، ص 182)
(3) (ینابیع الموده، قندوزى، چاپ بصیرتى، ص 427)
(4) (کتابالغیبه، نعمانى، ص 252)
(5) (الارشاد، ج 2، ص 374)
(6) (کتاب الغیبه، نعمانى، ص 252)
(7) )بحارالانوار، ج 32، ص 331
(8) )شورى، آیه 23)
(9) )بحارالانوار، ج 52، ص 366، ح 146)
1. براى بالا بردن سطح معلومات و معرفت خودتان درباره حضرت مهدى )عج( و نشانههاى ظهور می توانید به کتاب های زیر مراجعه کنید: 1- ظهور نور، على سعادتپرور، نشر تشیع 2- علائم ظهور امام زمان (عج)، محمد حسین همدانى، انتشارات صحفى 3- نشانههاى ظهور، سادات مدنى، نشر منیر 4- از ولادت تا ظهور، کاظم قزوینى، ترجمه: فریدونى، نشر آفاق 5- از ولادت تا ظهور، کربى، انتشارات الهادى 6- چشم به راه مهدى، جمعى از نویسندگان دفتر تبلیغات اسلامى قم 7- مقاله بررسى نشانههاى ظهور، اسماعیل اسماعیلى 8- منتخبالاثر، فىالاسلام الثانى عشر، لطف الله صافى گلپایگانى، 9- مهدى موعود، ترجمه جلد سزدهم بحارالانوار، على دوانى، باب بیستم 10- امامت و مهدویت، لطف الله صافى گلپایگانى 11- دادگستر جهان آیت الله امینى 12- سیماى امام زمانسید مهدى شمسالدین 13- سیماى امام زمان دکترطاهرى 14- حضرت امام حجه بن الحسن المهدىمؤسسه در راه حق.