آنتی داعش

دانشنامه دفاعی

آنتی داعش

دانشنامه دفاعی

آنتی داعش

بسیار شرم آور است اگر شیعه و پیرو حضرت علـی (ع) باشید. آنگاه داعشی و تکفیری و وهـابی نجس در میان شـما آمد و شد کنند.
سوگند که اگر دنیا را غیرت بود، در تلاقی نگاه‌های دلواپس و نگران ابوالفضل و امام حسین باید میسوخت و خاکسـتر میشد.

سیاست‌های کلی و خطوط قرمز دانشنامه دفاعی:
هدف ما به طور کلی بر دو محور بنا نهاده شده است.
الف: دانشنامه دفاعی:
ما در این پایگاه به معرفی و شناخت تسلیحات، تاکتیک‌ها و ... دفاعی و نظامی می‌پردازیم. لیکن دانـش دفـاع شامـل این نکات هم می‌شود:
1- دانشنامه دفاعی از رابطه با وبگاه‌هایی که تبلیغات لوازم آرایشی و .. می‌گذارند پرهیز میکند.
2- دانشنامه دفاعی به پایگاه و وبـگاه ارزشی با رعایت بند اول سـیاسـت‌های کلی، با افتخار لینک می‌دهد.
3- این پایـگاه از همــکاری با نویسندگان ارزشـی استقبال می‌کـند.
4- این پایـگاه به سرعـت روابـط خود را با وبگاه‌هـایی که شروع به تبلیغات و سوء استفاده از مردم کنند قطع کرده و لینک صفحه آنان را در اسرع وقت مسدود می‌کند.
5- کسانی که لینک صفحات تبلیغی در این وب بگذارند بلافاصله به پلیس فتا معرفی می‌شوند.
6- کسانی که خط قرمزهای ما (اسلام، کشور، نظام، رهبری، شهداء) را نادیده بگیرند و یا خدای ناکرده توهین کنند و عقاید قوم گرایانه ترویج کنند بی درنگ به واجا معرفی خواهند شد.
ب: آنتی داعش
در این پایگاه سعی میشود علاوه بر اینکه اخبار لحظه به لحظه داعش و تکفیری‌ها به طبع برسد، آگاهی و اطلاعاتی پیرامون خاستگاه وهابیت و فرقه‌های شر نیز ارائه گردد.
1- به پرسشهای مخاطبان پیرامون چگونگی شکل‌گیری فرق شیطانی پاسخ گفته می‌شود.
2- با کسانی که سعی در تخریب این فرقه‌ها دارند همکاری می‌شود.
3- با افرادی که خدای ناکرده گرفتار چنین اشخاص یا عقایدی شده‌اند و قصد خلاص شدن دارند به صورت داوطلبانه همکاری می‌شود.
4- به پرسش‌های افراد در زمینه تاریخ ادیان و پیدایش فرق ظاله تا حد بضاعت پاسخ داده شده و یا منابع معتبر به ایشان معرفی می‌گردد.
شادی قلب مبارک حضرت ولی عصر (عج) ارواحنا له فدا صلواتی ختم بفرمایید.
خاک راه عاشقان اهل بیت علیهم السلام
نویسندگان دانشنامه دفاعی

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

توپ خود کششی رعد-2

چهارشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۵۹ ب.ظ
به نام خداوند ستار
تقدیم به شهدای توپخانه که همیشه جزء مظلوم‌ترین 

شهدای ما بوده‌اند. به خصوص شهید بزرگوار ما شهید

حسن شفیع‌زاده


چگونگی پیدایش

جای خالی یک چنین توپی به شدت احساس می‌شد. از آنجا که ارتش دارای توپ خودکشش M-109 بود سپاه نیز نیاز داشت که یک توپ با توانایی مشابه داشته باشد. به قول معرف نیاز مادر تمام ابداعات است.

توپ خود کشش رعد 2 یک توپ 155 میلیمتری ساخت ایران است که توسط صنایع جهاد خودکفایی سپاه سرافراز اسلام طراحی و تولید شد. این توپ برای پر کردن خلاء توپخانه‌ای با برد سی کیلومتر ساخته شد و پس از طی کردن دوران آزمایش میدانی و شرکت در رزمایش‌ها به تولید انبوه رسید.

رعد 2 توپ خود کششی 155 میلیمتری

طراحان مسلمان وارد می‌شوند

نیاز به توپ کالیبر 155 و توانایی جابجایی و نرخ آتش مناسب موجب شد طراحان مسلمان کشور عزیزمان دست به کار شوند. این بار اگر چه تحریم بودیم اما الگوها و تجارب مناسب برای طراحی و ساخت داشتیم و چنین شد که یکی از بهترین توپ‌های خودکشش 155 م‌م دنیا را ساختیم.

M-109

ام 109 که پیش از انقلاب وارد کشور شد

توپ خود کشش

m-109 که توسط جهاد خودکفایی ارتش بهینه

سازی شده و به هویزه ارتقاء یافت

BTR-50

نفربر خشایار

تجربه مهم دیگر ما در ساخت توپ‌های کالیبر 122 میلیمتری بود توپ‌های D-30 و D-32 و همچنین ارتقاء و بومی سازی توپ خود کششی وزدیکا با نام رعد -1 تجربیات خوب و مسلمی را برای ما داشت که با مونتاژ تانک T-72 این تجارب به نقطه عطف خود رسید؛ تا هیولایی مانند رعد – 2 ساخته شود. شباهت رعد -1 و وزدیکا و همچنین تولید براق و رخش و خشایار گام بزرگ ما برای ساخت رعد 2 بود.

رعد -1

رعد یک با کالیبر 122 میلیمتر

علاوه بر اینها مهندسان و طراحان ما الگویی مانند M-109 را در کشور داشتند که موفقیت‌های چشمگیری داشت و به جز این الگو گرفتن از یکی از برترین توپ‌های خودکششی جهان با نام مستا (152mm) که از شاسی نسبتن مشابهی استفاده می‌کرد می‌توانست موجب قوت گرفتن ایده ساخت رعد2 شود.

براق

براق

براق در نمونه‌های مختلفی تولید شد که نمونه‌ای از آن براق خمپاره انداز است. این خمپاره انداز از خمپاره انداز 120 میلیمتری رزم (با ابر خمپاره وفا اشتباه نشود) که یک خمپاره انداز استثنایی ایرانی است استفاده می‌کند. براق‌ها در مجتمع شهید کلاهدوز تولید می‌شوند.

براق

نمونه خمپاره انداز براق

توپ خود کشش مستا 152 میلیمتری

رعد -2 متولد شد

رعد دو یک توپ خود کششی 155 میلیمتری M-185 با کالیبر L-39 است که بر روی یک شاسی شش چرخ شنی‌دار سوار شده است. شاخصه اصلی این شاسی این است که دقیقن شاسی تانک قدرتمند شوروی، یعنی تی72 است. می‌شود اینطور توضیح داد که شاسی تی 72 وارونه شده و با تغییراتی برای استفاده در رعد -2 مورد استفاده قرار گرفته است. این کار مزایای مناسبی دارد. اول این که از یک شاسی مناسب و قدرتمند استفاده می‌شود که امتحان خود را پس داده است؛ دوم، هزینه طراحی و ساخت به شدت کاهش یافته است و سوم اینکه می‌توان از قطعات یدکی مشابه در این شاسی و تانک تی72 استفاده کرد که هزینه تعمیر و نگهداری را کاهش می‌دهد.

ویژگی‌ها

·         ثبات در هنگام شلیک

این موضوع بسیار مهم است. اگر ثبات این توپ در هنگام شلیک را با توپ‌های مشابه خارجی که برخی از آنها ساخت کشورهای مدعی قدرت است را مقایسه کنیم متوجه مهار پس زنی و مهار رزونانس لوله می‌شویم. این مهم موجب می‌شود که کیفیت و دقت توپ به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

·         شلیک در زوایای مختلف

یکی از چیزهایی که خیلی مهم است توانایی شلیک این توپ در زوایای مختلف است. وقتی توپچی و فرمانده محدودیتی در زاویه شلیک و بارگذاری گلوله نداشته باشند دستشان برای انهدام اهداف باز بوده و نیاز به جابجایی لوله و برجک و خود شاسی کم می‌شود.

·         سیستم کنترل آتش خودکار

این موضوع از بار کار خدمه می‌کاهد و در عرصه‌ی میدانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

·         سیستم تهویه مطبوع

شاید در نگاه اول چندان مهم به نظر نرسد اما اگر شما بتوانید محیطی مطبوع برای خدمه محیا کنید ایشان دچار خستگی زودرس نمی‌شوند و خستگی و گرما و سرما روی کیفیت کار ایشان تأثیر نمی‌گذارد. یکی از بزرگترین مشکلات تانک تی 72 نا مناسب بودن و تنگ بودن محل استقرار خدمه است که با طراحی داخلی مجدد شاسی این مشکل در شاسی رعد مرتفع شده است.

·         دید مناسب راننده

دید مناسب راننده همانطور که از جمله پیداست می‌تواند از خستگی زودرس جلوگیری و دقت را افزایش دهد. اگر دقت کرده باشید در بسیاری از خودروهای زرهی که اخیرن در کشورهای مختلف رونمایی می‌شود تصادفات عجیب و غریبی رخ می‌دهد! مهم‌ترین دلیل این تصادفات نداشتن دید مناسب راننده است.

مشخصات

رعد یک خودروی زرهی است که موتور 700 اسب بخاری آن در جلوی شاسی قرار گرفته است. رعد دارای 5 خدمه است که شامل فرمانده، راننده، توپچی و دو گلوله گذار می‌شود. سیستم بارگزاری در این توپ به صورت دستی می‌باشد که دو تن از خدمه این مهم را بر عهده دارند اما می‌توان با چهار خدمه نیز به ادامه مأموریت این توپ پرداخت.

رعد دارای سیستم دوربین تیر مستقیم و سامانه دید در شب می‌باشد. همچنین زره فولادی آن که از آلیاژ زرهی خاصی برخوردار است مقاومت زرهی خوبی به این سازه بخشیده است. این توپ دارای سیستم (ش‌م‌ر یا همان شیمیایی، میکروبی، رادیواکتیو) می‌باشد. از دیگر گزینه‌های این توپ می‌توان به سیستم اطفاء حریق خودکار و دستی، ارتباط رادیویی امن، مخابرات دیجیتالی، صفحه نمایش کنترل دیجیتالی مخصوص فرمانده، سیستم تأیین موقعیت جهانی گلوناس و جی‌پی‌اس اشاره کرد.

رعد -2

موتور 700 اسب بخاری این توپ از نوع چند سوخته بوده که می‌تواند از یورو 2 و گازوئیل نیز استفاده کند و از توان نسبت به وزن بسیار مناسبی برخوردار است.

نمای پشتی

سیستم تعلیق تورشن باری با کمک فنرهای هیدرولیکی شامل شش جفت چرخ به اضافه یک خورشیدی در جلو و یک هرزگرد در عقب می‌باشد.

نمای جلویی

مشخصات رزمی:

نام: رعد 2

کالیبر: 155 میلیمتر

خدمه: 5 تن

وزن: 36 تن

عرض: 3.38 متر

ارتفاع:

2.60 متر با برجک

3.46 ارتفاع با مسلسل

84 سانتی‌متر ارتفاع خود برجک

فاصله شاصی از زمین: 450 میلیمتر

موتور: دیزل 5TDF که با آب خنک می‌شود

قدرت موتور: 700 اسب بخار

نسبت قدرت به وزن: 19.4 اسب بخار به ازای هر تن (فوق‌العاده است)

حداکثر سرعت در جاده: 60 کیلومتر در ساعت

حداکثر سرعت در سخت گذرها: 45 کیلومتر در ساعت

برد جاده‌ای: 450 کیلومتر

برد گلوله با خرج شماره 2: 30 کیلومتر

سرعت شلیک در دقیقه: 5 گلوله (البته این امر تا حد زیادی به سرعت عمل خدمه هم بستگی دارد)

ریتم آتش مداوم: 2 گلوله در دقیقه

توان حمل گلوله: 30 گلوله

این توپ هم اکنون در یگان‌های توپخانه سپاه دلاور اسلام در حال خدمت است.

رعد میتواند از انواع مهمات 155 میلیمتری استفاده کند که شامل طیف گسترده‌ای از مهمات شامل انفجاری، ترکش‌زا و .. می‌شود.


گلوله بصیر

این مهمات هوشمند مخصوص شلیک توسط توپخانه و هویتزر طراحی و تولید شده است و مکانیسم آن به اینصورت هست که یک نشانگذار لیزری قابل حمل توسط فرد از فاصله ۱۵ کیلومتری هدف مورد نظر را نشانه گذاری کرده و گلوله توپ شلیک شده با تعقیب پرتو لیزر به سمت هدف مورد نظر هدایت شده و آن را منهدم میکند. میتوان از همین مکانیسم در سایر محصولات با کالیبرها و بردهای مختلف بهره برد.

مؤلف: یاور گلدوز مطلق

بازنشر با ذکر نام نویسنده و منبع مجاز می‌باشد.

شادی ارواح پاک شهدای توپخانه سپاه و ارتش صلوات عنایت بفرمایید